تبلیغات
پس از آتش بس - مطالب شهریور 1395
 
درباره وبلاگ


پس از آتش بس، وبلاگ صفیه رضایی؛
کارشناسی ارشد علوم سیاسی ، نویسنده و روزنامه نگار است.

مدیر وبلاگ : صفیه رضایی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پس از آتش بس
وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
دوشنبه 8 شهریور 1395 :: نویسنده : صفیه رضایی
یکی از نکته‌های ناگفته‌ای که درباره تولید محصولات و کالاهای پرتقاضا وجود دارد موضوع تنوع تولید است. تنوعی که هدف نهایی آن جلب نظر مصرف‌کننده باشد. به طور مداوم نیز بر این مسئله تاکید می‌شود که محصولاتی می‌توانند گوی رقابت را در بازار بربایند که در طراحی، تولید و عرضه، اصل خلاقیت در آنها لحاظ شود.

البته ممکن است اصل تنوع تولید در محتوا دچار بدفهمی یا خلط مفهومی شود؛ به این معنی که ممکن است گفته شود باید محصولات متنوع و نوآورانه تولید شود اما گفته نشود که این میزان تنوع از توان برخی تولیدکنندگان خارج است یا تنوعی که از خلاقیت چند تولیدکننده خبره برمی‌آید؛ به بیان دیگر می‌توان گفت که تولیدکنندگان در صنایع پرتقاضا باید نوآورانه عمل کنند اما نمی‌توان گفت برای جاانداختن فرهنگ تنوع تولید در بستر صنعتی لازم باشد تولیدکنندگان زیادی فعالیت کنند که دست آخر آنچنان تنوعی نیز در کار باشد که آنچه از این زنجیره منتج می‌شود کپی‌برداری‌های زیاد و محصولات بی‌کیفیت خواهد بود؛ برای اثبات این فرضیه صنعت لوازم خانگی را مثال قرار می‌دهیم؛ صنعتی پرتقاضا که باید محصولات روزآمد و متنوع و کارآمد تولید کند؛ این نسخه‌ای است که برای فعالان این صنعت پیچیده است؛ اما به راستی چه میزان از تولیدات این صنعت متنوع است یا نظر نهایی مصرف‌کننده را جلب می‌کند؛ آیا بهتر نیست اصل نوآوری و خلاقیت جزو تبصره‌های فعالیت کارخانه‌ها در این صنعت قرار گیرد. یعنی در آینده‌ای که دور نیست و این صنعت از رکود خارج می‌شود به تولیدکنندگانی مجوز کار داده شود که ایده‌های خلاقانه برای تولید دارند یا دانش فنی روز را در خدمت آن ایده‌های نو به کار گرفته‌اند و خریداری کرده‌اند؛ به یاد داشته باشیم وقتی تعداد کارخانجات تولیدی زیاد شود، بهترین‌های لوازم‌خانگی تحت‌تاثیر کالاهای تولیدی بی‌کیفیت قرار می‌گیرند. متاسفانه از آنجایی که کارخانه‌های گوناگون در صنعت لوازم‌خانگی وجود دارد و آنها نمی‌توانند از دانش فنی و تبلیغات استفاده کنند کالاهای بی‌کیفیت که فقط در ظاهر جذاب هستند تولید می‌کنند و مصرف‌کننده نیز فریب ظاهر را می‌خورد. در حالی که این شیوه تولید، ظلم به کالاهای با کیفیت داخلی است. از این رو این صنعت باید آرایش تولیدی بهتری پیدا کند و اصل تنوع تولید در آن بازتعریف شود. مزیت این بازتعریف این است که در چیدمان نیروی متخصص فعال در کارخانه‌ها نیز تجدیدنظر و بازبینی می‌شود. در حالت خوشبینانه‌تر می‌توان به همکاری بین کارخانجات کوچکتر در این صنعت نیز اشاره کرد که این همکاری و همگرایی منجر به طرح ایده‌ها و تولیدات کیفی‌تر در بازار شود. مشابه همان مدلی که در صورت تولید مشترک با شرکت‌های خارجی گفته می‌شود. نتیجه این عملکرد نیز اینگونه می‌شود که دیگر تنها تنوع تولید به معنی افزایش تعداد تولید‌کنندگان با نشان‌های ناشناخته نخواهد بود بلکه تنوع تولید به معنی تولیداتی کیفی است که در مقابل کالای خارجی رقابت و نظر مثبت مصرف‌کننده را نیز جلب می‌کند. بنابراین اگر معیار خلاقیت و نوآوری در تولید، در تبصره‌های اعطای مجوز به تولیدکنندگان پررنگ‌تر شود می‌توان برگی از دفتر مشکلات این صنعت را در بلندمدت حذف کرد؛ نکته دیگر اینکه در این حالت تجهیز و مدیریت نیروی کار در این صنعت تنها به معنی کارگزینی و استخدام و دادن حقوق و حق‌الزحمه نخواهد بود. بلکه به‌طور قطع افرادی جذب این صنعت می‌شوند که در یک فرآیند هدفمند و با نگرش آینده‌نگری برای توسعه و تولید محصولات باکیفیت مشغول کار می‌شوند.

 لینک این یادداشت در صمت

 





نوع مطلب :
برچسب ها : سیاست داخلی، اقتصاد،
لینک های مرتبط :