تبلیغات
پس از آتش بس - برنامه‌ریزی عملیاتی پیشنهادی برای توسعه صنعتی
 
درباره وبلاگ


پس از آتش بس، وبلاگ صفیه رضایی؛
کارشناسی ارشد علوم سیاسی ، نویسنده و روزنامه نگار است.

مدیر وبلاگ : صفیه رضایی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پس از آتش بس
وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
دنیای سریع و متغیر امروز چالش‌ها و مشکلات تازه‌ای را پیش‌روی بشر نهاده است. پیچیدگی را می‌توان بزرگترین ویژگی مسائل دنیای جدید نامید. بدیهی است که رویایی با مسائل پیچیده با روش‌های ساده و سنتی ممکن نیست و حل این‌گونه مسائل جز به مدد روش‌های نو که خود پیچیده‌اند،

ممکن نخواهد بود. روش‌های نو باید بهترین پاسخ‌ها را در کمترین زمان ممکن ارائه دهند؛ چراکه زمان حیاتی‌ترین و کمیاب‌ترین منبع در عصر سرعت است. پیشرفت‌های پیوسته و سریع موجب تغییرات شدید در شرایط و مسائل پیش روی صنعت نیز خواهد شد و تغییرات شرایط مسائل گذشته را به مسائل جدیدی تبدیل خواهد کرد که حل آن تنها با پیش‌بینی و وجود برنامه‌های مشخص و مدون ممکن می‌شود. در چنین فضایی انعطاف‌پذیری برنامه‌ها تنها راه موفقیت در آنها است؛ زیرا با وجود سرعت بالای تغییرات برنامه‌ریزی مجدد امکان‌پذیر نیست. برنامه‌ریزی، لایه‌ها و سطوح مختلفی دارد که بهبود وضعیت صنعت به تدوین درست در همه سطوح نیازمند است؛ البته نوعی برنامه‌ریزی که تنها مبتنی بر پیش‌بینی آمار کمی نباشد بلکه عملیاتی باشد. این رویکرد در قالب برنامه عملیاتی قابل طرح است. در برنامه عملیاتی، همه‌جانبه‌گری و توجه به همه شرایط می‌تواند به اثربخشی برنامه کمک کند و توجه به توان موجود، وضعیت فعلی و فاصله آن تا وضعیت مطلوب، برنامه‌ها را مطابق و متناسب با شرایط تعدیل کرده و هر چه کامل‌تر به آن کمک کند. به عبارتی برنامه عملیاتی همه پیش‌نیازهای لازم برای اجرا و عملیاتی شدن برنامه را شناسایی کرده و در تمامی بخش‌های حقوقی، اجرایی، فنی، فرهنگ‌سازی و... راهکارهای مورد نیاز را معرفی می‌کند. به همین منظور در تدوین برنامه عملیاتی مواردی همچون؛ مشخص کردن خط مشی‌های حاکم بر برنامه، تعیین اهداف کوتاه‌مدت، مشخص کردن عوامل و وظایف، زمانبندی و تنظیم بودجه، تعیین معیارهای کمی سنجش عملکرد و دستیابی به اهداف، تدوین نظام پیوسته ارزیابی برنامه، اصلاح و تعدیل و شناسایی تغییر جهت‌های احتمالی و تعیین برنامه‌های جایگزین درنظر گرفته می‌شود. این‌گونه است که تنها بیان آمار در عصر تغییرات چاره‌ساز و پاسخگوی سوال‌های اهل فن و عمل نیست؛ چراکه اگر قرار است جهش‌های بلندمدت و میان‌مدت آماری در تولید به اهداف رقابتی بینجامد آن زمان کلی‌گویی‌های آماری ابزار قابل اطمینانی نخواهد بود؛ به یاد داشته باشیم که رقابت‌پذیر شدن دیگر یک انتخاب نیست، بلکه به منزله بقا در دنیای صنعتی است. از این‌رو دستیابی به اهداف سازمانی و رقابت‌پذیر شدن موفقیت‌آمیز در برهه‌ای که محیط تجاری و کسب‌وکار درحال تغییر است مستلزم طراحی و بهره‌گیری مناسب از استراتژی است. هر چند طرفداران برنامه‌ریزی دولتی تنها بر آمار و کمیت‌ها تاکید دارند با این حال تا زمانی که نگاه مبتنی بر بازار همراه با درنظر گرفتن قواعد ساختاری بلندمدت در کنار برنامه‌ریزی آماری کوتاه‌کدت لحاظ نشود، نمی‌توان به توسعه صنعتی که هدف کلان ما است، دست یافت. این نکته نیز دارای اهمیت است که برنامه‌ریزی سیاست اقتصادی متکی بر کمیت و آمار ممکن است یا به شیوه کوتاه‌مدت و تحت‌تاثیر جریانات اقتصادی زمان باشد یا برای بلندمدت و براساس شاخص‌های ساختاری انجام شود. با این حال آن دسته از چارچوب‌های سیاست‌گذاری که ارقام دقیقی را هدف‌گیری نمی‌کنند اما در عین حال دستیابی به کمیت یا توجه به آمارها را مورد نظر دارند باید در راستای اقتصاد بازار و صنعت قرار گیرند. با این همه در هر اقتصادی تا حدودی بی‌اطمینان‌ها و بی‌اعتمادی‌هایی وجود دارد، زیرا آینده را به‌طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد. هر اندازه نیز وضعیت اقتصادی به گونه‌ای دقیق آینده‌نگری شده باشد در عین حال باید تا حدودی انتظار تغییرات غیرقابل پیش‌بینی را داشت. در این پیش‌بینی‌ها بخش خصوصی و فعالان صنعتی می‌توانند برنامه‌ریزی دولتی را تکمیل کنند. به عبارتی آنها هستند که از شرایط موجود تولید اطلاع دارند و می‌توانند چشم‌انداز تولید را ترسیم کنند. در این میان نیز می‌توانند در انتخاب بهترین راه برای رسیدن به برنامه‌ریزی آماری به دولت کمک کنند. البته این در صورتی است که برنامه‌ریزی آماری دولت بتواند قابلیت انعطاف داشته باشد. این انعطلاف باید در مسیر عملیاتی شدن پیش رود به این معنی که وجود قابلیت انعطاف در برنامه‌ریزی آماری می‌تواند خاصیت اثربخشی آن را بیشتر کند و یک برنامه‌ریزی آماری را تا مرز یک برنامه‌ریزی عملیاتی هدایت کند. از این رو لازم است در کنار نگارش آمار و ارقام علاوه بر حفظ خاصیت انعطاف‌پذیری، برنامه‌ریزی‌های صنعتی را به مختصات برنامه‌ریزی عملیاتی نزدیک کنیم.





نوع مطلب :
برچسب ها : سیاست داخلی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.